A kerékpár: jármű. Mint ilyen, közlekedési eszköz, részt vesz a forgalomban, ahol időnként valaki hibázik. A hiba következménye lehet ütközés is, és az ütközésben meg is sérülhet valaki. Miután a kerékpár a forgalom legkisebb járműve, egy balesetben ő a sérülékenyebb fél. A töréstesztek műanyag babákon mutatják meg, hogy miképp védhetjük meg a magunk és a gyerekeink épségét a legésszerűbben.

Az alábbi felvételek a németországi Allianz finanszírozásában zajlottak le. Érdemes megfigyelni, hogy a fejsérüléseket mindegyik helyzetben a sisak az, amelyik megelőzi, mérsékli. A helyesen beállított és bekötött sisak. Ez egyébként messzemenően egybevág Kiss Katalin gyermeksebész hazai kutatásaival.

Megajtózás

Megajtózás

Az első képen a megajtózás néven közrettegett autós akció. Különösen utasoldalról fenyeget: az utasnak sem tükre, sem kedve, hogy hátranézzen, jön-e valaki. Kivédése: a tükörben nézem, van-e valaki a kocsiban (szemkontaktus), ill. ajtónyi távol haladok a parkoló kocsik mellett (az új KRESZ ezt megengedi, nincs már szoros jobbratartási kötelme a bringásnak sem!).

Jobbkereszt

Jobbkereszt

A jobbkereszt (amikor a jobbról jövő kapja el a bringást) szemkontaktussal, füleléssel, lassítással kerülhető el. A veszélyes helyek: egyenrangú útkereszteződés, ebben különösen a minket előző autó mögül fölbukkanva, garázs- és raktárkihajtók, kert- és gyárkapuk. Megfigyelhető, hogy a felnőtt fejét a szélvédőtől, a gyerekét a csapódástól védi a sisak.

Jobbkereszt 2

Jobbkereszt 2

Ráfutás. Ez a legjobban rettegett, ugyanakkor legritkább levadászása a kerékpárosnak. Elkerülése haladó technikával lehetséges (ld. az előadások között), de érdemes világítani és élni azzal a jogunkkal, hogy a közlekedés teljes jogú résztvevői vagyunk (a sáv elfoglalása, stb). A fényvisszaverő mellény (ruházat) viselése csak éjszaka ésvagy rossz látási viszonyok között és csak lakott területen kívül kötelező, ám érdemes végiggondolni, hogy rikító színe mekkora táővról vehető észre farkasvakságkor (szürkület) vagy egy árnyas fasor sötét lombjai alatt. Az autó vezetője kb. annyit lát az útból szabad szemmel, mint a kerékpáros a sötét napszemüvegében!

A fej védelme mindig a sisak

A fej védelme mindig a sisak

A babaufóktól (gyerekszállító kerékpáros utánfutók) sokan félnek, mert nehezen láthatók, nem számít rájuk az autós. Viszont a törésbiztonságuk jó, a vázkeret sokat véd (különösen az igényes, közép- vagy felső kategóriájú jószágokban). A töréstesztekből látható, hogy a gyerek fejét ezekben is a sisak védi meg!

A sisakokból 5 és 150 ezer Ft között sokféle célra sokféle minőség kapható, és noha az ár eléggé szoros kapcsolatban van a minőséggel, láttunk olyan töréstesztet, amiben a középmezőnyben teljesített egy alsó kategóriás áruházi sajátmárkás sisak. Igaz, ahogy ez máshol elhangzik, ezek a tesztek csak egyféle bukást szimulálnak. De azért némi képet akkor is kapunk.Az ufóban a gyerek védve, ha a felnőtt a gépen sérül is

Az ufóban a gyerek védve, ha a felnőtt a gépen sérül is

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: